Klassiekers in de KLAS

Ons nieuwe concept is vanaf nu te boeken.  Theater in de klas

TG De Klassieken brengt op alle mogelijke manieren klassiekers naar jeugd en jongeren. Het liefst geven we ze natuurlijk een totaalbeleving in het theater, maar omdat corona dit al bijna twee jaar niet mogelijk maakt, hebben we onze creativiteit de vrije loop gelaten en manieren gezocht om de klassiekers in de KLAS te brengen. Dit alles is vanaf nu te boeken en spelen we vanaf mei 2022 bij jou in de klas of aula.

We hebben twee unieke voorstellingen die recht de klas in kunnen. De voorstelling HELD voor de groepen 5,6,7 van het primair onderwijs en de voorstelling ID voor de onderbouw (alle niveaus) van het voortgezet onderwijs.

Klassiekers in de KLAS is een verborgen theater project  met een nagesprek tussen de acteurs en de leerlingen. Het zoekt de interactie op met de leerlingen en laat hen actief meedoen.

Inschrijven voor deze projecten is vanaf nu mogelijk via deze knop ‘BOEK NU’. We nemen dan zo snel mogelijk contact op voor meer informatie over de prijzen en het plannen van een datum. Het is ook mogelijk het project af te nemen voor meerdere leerjaren en/of meerdere dagen, hier is een korting aan gekoppeld.

Alle producties van TG De Klassieken zijn te betalen met CJP Cultuurgeld voor VO en NPO cultuurgeld voor PO en VO.

Beide voorstellingen hebben een lesbrief ter beschikking met verwerkingsopdrachten.

HELD (Groep 5, 6 en 7)

Verborgen theater in de klas

Elk kind heeft een rolmodel. Een Disney prinses, een rapper, een familielid of een influencer. Maar hoe zijn helden ontstaan? Hoe kies je je rolmodel? En wie zijn onze helden uit de geschiedenis? HELD is een verborgen theatervoorstelling in de klas met drie acteurs. Een saaie geschiedenisprofessor, zijn stagiaire en de pakketbezorger die toevallig een pakketje moet afleveren bij de meester of juf in de klas. De professor geschiedenis komt een lezing geven over helden. Helden uit het verleden. Hij wordt bijgestaan door zijn onhandige assistente Sanne die studeert voor docent geschiedenis en graag wil vertellen over de vrouwen uit de geschiedenis en hun aandeel daarin. Maar daar wil de professor niks van weten. De mannen zijn de helden uit de geschiedenis claimt hij. De vaders. De koningen. En de legeraanvoerders. Zonder een man, kan een vrouw niet overleven stelt hij. Sanne probeert te protesteren, maar krijgt weinig ruimte. Als pakketbezorger Gio onverwachts de klas inkomt en een stukje meekrijgt van de saaie les kan hij zijn mening niet langer bedwingen en mengt zich in het gesprek. Voor hem is zijn moeder zijn grote rolmodel en hij is ervan overtuigd dat vrouwen het sterkere geslacht zijn. Voor ze het weten zijn de leerlingen betrokken in een discussie, waarin ook zij zich mogen laten horen. Uiteindelijk blijkt het natuurlijk allemaal theater, maar is HELD een mooie aanleiding voor een gesprek tussen de acteurs en de klas over genderrollen, helden en rolmodellen.

Praktische informatie

Duur voorstelling: circa. 50 minuten inclusief nagesprek
Vereisten: klaslokaal of aula, smartbord met aansluiting voor laptop, bureau, stoelen voor leerlingen. Kleedruimte of klaslokaal dat kan worden afgesloten, voor de acteurs.


ID (Onderbouw VO)

Verborgen theater in de klas

Historicus Frans van Leeuwen (acteur) komt een lezing geven over ‘Helden door de eeuwen heen’. Hij neemt zijn stagiair (acteur) mee, die studeert aan de opleiding voor docent geschiedenis, om hem te ondersteunen. Hij vertelt over legerleiders uit de Griekse Oudheid, ridders uit de Middeleeuwen en koningen uit oorlogsverhalen. Al snel blijkt dat zijn lezing enkel gaat over de positie van de man, die boven de vrouw de staat, en mannelijke heldendaden. Vrouwen worden door hem bestempeld als wezens die gered moeten worden en niet in staat zijn om voor zich- zelf te zorgen. Wanneer zijn saaie powerpoint-presentatie vastloopt moet er een ICT stagiaire (actrice) van de school bijgehaald worden. De ICT stagiaire hoort het verhaal van de historicus en verbaast zich erover dat iemand zulke achterhaalde denkwijzen durft te presenteren. Ze probeert zich te vermannen, maar kan zich bij de uitspraak “vrouwen zullen altijd mannen nodig hebben” niet langer bedwingen. De leerlingen komen terecht in een felle discussie over heldendom, gender en achterhaalde denkbeelden. Langzaam vervaagt de grens tussen werkelijkheid en spel en worden ze uitgedaagd om na te denken over wie of wat een held is anno 2022.

Na de voorstelling die ca. 25 minuten duurt, gaan de drie acteurs, die allemaal ook een achtergrond als docent hebben, met de leerlingen in gesprek over helden, rolmodellen en gendervooroordelen.

 

Praktische informatie

Duur voorstelling: 1 lesuur inclusief nagesprek
Vereisten: klaslokaal of aula, smartbord met aansluiting voor laptop, bureau, stoelen voor leerlingen. Kleedruimte of klaslokaal dat kan worden afgesloten, voor de acteurs.